Sabah, Borneo - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Mirjam - WaarBenJij.nu Sabah, Borneo - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Mirjam - WaarBenJij.nu

Sabah, Borneo

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

22 Oktober 2014 | Maleisië, Semporna

Zo, eindelijk weer goed nieuws vanaf Borneo: Ik leef nog:D
We hebben de afgelopen 2 weken zo genoten, dat er nauwelijks tijd was om het eens rustig op te schrijven. Maar bij deze een korte update!
Op 6 okt. Zijn we naar Brunei vertrokken met de ferry. Wat een vreselijke tocht was dat. Na 5 min. Werden de eerste plastic zakjes uitgedeeld, de emmer en dweil stonden al klaar en de deuren van de wc stonden open. Ik gok dat aan het eind van de rit zo’n 80% van de mensen hun maag wel had geleegd. Wij hebben ons kunnen inhouden, maar het viel ons af en toe goed zwaar.
Een paar uur later en een overstap op het eiland Labuan verder, kwamen we aan in Brunei. Een prachtig klein landje, enorm rijk door de palmolieplantages. Wij zijn meteen naar de hoofdstad gereden en daar 2 dagen gebleven. We namen o.a. een watertaxi naar de watervillage en het eilandje Runggu, daar zagen we een aantal neusapen. We zijn naar de lokale markt geweest waar we een paar brutale aapjes tegenkwamen. Tot slot hebben we het museum ‘Royal Regalia’ en een van de prachtige moskeeen bezocht.
Eenmaal terug in Kota Kinabalu regende het helaas alleen maar waardoor het erg lastig was om iets te ondernemen. Het meeste is toch wel buiten. We zijn naar het Sabah museum geweest, over de geschiedenis van deze provincie, erg interessant. En we zijn naar een Mari Mari village geweest. Dat is echt een toeristische attractie, maar op een leuke manier. Ze hebben in de jungle 5 huizen nagebouwd, van de 5 verschillende stammen die vroeger (en nog steeds) op Borneo leefden. De manier waarop ze leefden, hoe ze kookten e.d. We mochten ook diverse producten proeven zoals rijstwijn, koken in bamboe, etc. Erg leuk! Tot slot kregen we een henna tatoeage :D
Op 11 oktober vlogen we naar de oostkust, Sandakan want we hadden voor de dag erna een 3-daagse trip in de jungle geboekt. Het begon met een bezoekje aan een opvangcentrum voor oerang utans. Dit was erg interessant. Er is een opvangcentrum en daarnaast worden alle beesten die het wild weer inkunnen vrijgelaten. 2x per dag is er een voedermoment. Dan kunnen de wilde oerang utans zelf beslissen of ze dit wel of niet nodig hebben. Wij zagen er 2, dat betekent dat de rest zich in het wild redt. Op de weg terug richting uitgang, komt ons een wilde oerang utan tegemoet, hij loopt aan ons voorbij op nog geen meter afstand! Heel bijzonder!!!
Vervolgens de jungle in, wat was dat gaaf! We zaten rechtstreeks aan de rivier, waarop we diverse cruises maakten. Door de vele aantallen palm olieplantages worden alle wilde dieren naar de rivier gedwongen, wat maakt dat je ze hier goed ziet. We zagen olifanten, enorm veel verschillende apen, krokodillen, vogels en nog zoveel meer. Het was echt genieten. Op de tweede dag komt 1 jongen uit onze groep aangerend vanuit het dorp, hij was daar even gaan kijken, en kwam op de terugweg 2 oerang utans tegen. Hup, wij erachter aan, en ja hoor, daar zaten ze: boven in de palmboom! Wat voelden wij ons bijzonder om ze zo te mogen zien.
Eenmaal terug uit de jungle hadden we nog 2 dagen in Sandakan, daar viel echter niet veel te beleven. Dus we hebben vooral van het mooie weer genoten.
Op 17 oktober zijn we naar eilandje Mabul vertrokken, daar zitten we nu nog. Dit is echt prachtig. Renske heeft haar Open Water gehaald, ik ben in die tussentijd lekker gaan duiken en nu duiken we al een paar dagen samen. Wat is het hier mooi!! Op het eiland zelf wonen ook een hoop locals, in aan elkaar getimmerde huisjes. De kinderen spelen met zelfgemaakte vliegers van vuilsniszakken en visgaar. Ze vermaken zich echt met niks. Zo bijzonder om te zien. De mensen zijn erg vriendelijk, proberen in hun beste engels een praatje met je te maken. Kinderen poseren soms zelfs als je je fototoestel pakt. Echt mooi om mee te mogen maken.
We blijven hier tot vrijdag, dan vliegen we terug naar Kota Kinabalu, vanwaar Renske zaterdag weer terug naar Nederland vliegt en ik door naar Nieuw-Zeeland. Het volgende avontuur tegemoet!!

• 22 Oktober 2014 - 07:14

Jef:

Waaaaah! Wat een geweldig verhaal weer...
    Soms sluit ik mijn ogen en ben ik erbij!

Tot het volgende verhaal...

• 22 Oktober 2014 - 08:24

Sharon:

Hi Mirjam, jeetje wat een ongelooflijk avontuur heb je weer meegemaakt en ontzettend veel wilde dieren gespot, gaaf! Wens je heel veel plezier met je reis door Nieuw-Zeeland en doe voorzichtig! xxx Sharon

• 22 Oktober 2014 - 08:25

Carlyn :

Wat heerlijk en wat gaaf al die dieren in het wild zien! Renske gefeliciteerd met je open water

• 22 Oktober 2014 - 09:56

Ome Aart Kraijeveld:

Geweldig om zo op de hoogte te mogen blijven van jouw avontuurtjes, heel fijn.
    Doe voorzichtig Mirjam. Liefs van ons

• 22 Oktober 2014 - 14:11

Julia:

gaaf mir!

Goed om te lezen dat jullie heerlijk aan het genieten zijn!

• 22 Oktober 2014 - 14:33

Anita:

Jeetje meiden wat zien en maken jullie veel bijzondere en mooie dingen mee! Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag

• 22 Oktober 2014 - 19:06

Mam:

hoi meiden,
    wat heerlijk dat jullie zo kunnen genieten. Renske, van harte met je Open Water!!
    Nog een paar dagen samen en dan óp naar jullie eigen avontuur.
    Tot het volgende verslag!
    Liefs!

• 28 Oktober 2014 - 23:01

Carla:

Hoi Mirjam,
    Vanuit een veel te koud en grauw Nederland zijn wij ook zeer benieuwd naar je avonturen in Nieuw Zeeland.
    Leuk om je te kunnen volgen nu! Onze reis naar NL was met hindernissen maar is uiteindelijk dus wel gelukt! Groetjes en veel plezier verder, Harry en Carla