de tijd vliegt! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Mirjam - WaarBenJij.nu de tijd vliegt! - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Mirjam - WaarBenJij.nu

de tijd vliegt!

Door: mirjam24

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

01 Mei 2013 | Panama, Panama-stad

Alweer een maand hier, de tijd vliegt!

Vorig weekend ben ik op vrijdag, na mijn spaanse les, in de bus gestapt richting Colon. Ik moest overstappen in Sabanitas om in Portobello aan te komen. Dit is een klein dorpje met een flinke geschiedenis. Er zijn flink wat ruïnes te bewonderen. Dat was dus ook mijn plan. Eenmaal aangekomen bij de eerste ruïne, was er enorm veel hangjeugd, de een rookte een joint, de ander had poeder aan z’n neus zitten. Ik heb gauw wat foto’s geschoten en ben teruggelopen naar de bushalte. Ze deden geen kwaad, maar gaven me ook geen prettig gevoel. Bij de bushalte sprak ik de voorbijrijdende politie aan om te vragen waar ik de bus kon pakken naar het volgende dorp, Puerto Lindo. Daar had ik een hostel gereserveerd. Ze wezen me de plek en ik wachtte geduldig. Na nog geen 5 minuten kwamen de politieagenten terug en zeiden me in te stappen. Ze brachten me naar het hostel.
Op zaterdag 20 april had ik met 4 mensen afgesproken die ik tijdens te spaanse les heb leren kennen. We zouden met z’n 5en naar Isla Grande gaan. Echter raadde de hostel eigenaar dat af in het weekend. Het is enorm druk in het weekend met lokale bevolking. Hij adviseerde ons een eilandje dichterbij; Isla Mamei. Een onbewoond eiland, zonder WC en/ of restaurant, werkelijk niks, maar wel prachtig mooi en rustig. We besloten daarheen te gaan. We vroegen de lokale bevolking ons met de boot daar naartoe te brengen en spraken een tijd af om weer opgehaald te worden, want op het eiland was ook geen telefoonverbinding. We hebben flink wat kokosnoten geplukt en leeggedronken. Lekker geluierd de hele dag; op het strand en in het water. Het was heerlijk.
Op zondag ben ik met de bus naar Portobello gereisd om een dagje te duiken. Het was vanouds genieten! Ook hier in Panama hebben ze een prachtige onderwaterwereld!

Dinsdag was alweer mijn laatste dag van de Spaanse les, ik kreeg een diploma! ’s Middags weer werken t/m zaterdag.

Toen ik hier net was, heeft de manager op staande voet ontslag genomen. Er waren wat onenigheden tussen hem en de eigenaar. Echter zouden de eigenaar en zijn vriendin 2 weken geleden naar Spanje gaan omdat zij uit Spanje komt en ze hun eerste kindje verwachten. De weekendkracht was bereid om fulltime te komen werken. Het probleem leek opgelost, de eigenaar boekte zijn vlucht om om ons goed in te werken en had een nieuw ticket voor vorige week woensdag. Vorige week maandag zou er een nieuwe vrijwilliger komen om het van mij over te nemen. Hij is nooit gekomen, geen bericht of belletje. Gewoon niet gekomen. Dat was 1 dag voor vertrek. Luis, de eigenaar vroeg mij of ik langer kon blijven, hij wist niet wat hij moest doen. Aangezien ik de tijd heb en het niet over mijn hart kon verkrijgen om nee te zeggen, blijf ik nu tot eind juni en konden ze met een gerust gevoel naar Spanje.
Het komt er dus nu op neer dat Jemima en ik hier het hostel runnen. We sturen de schoonmaakster en klusjesman aan. Beantwoorden de mails en telefoon, verwelkomen nieuwe gasten, regelen tochtjes, etc. Erg leuk!!
Het houdt wel in dat ik meer moet werken en minder tijd heb voor leuke dingen. Ik werkte alleen van maandag tot donderdag de avonddiensten. Die houdt ik, maar nu werk ik vrijdag de hele dag 8-21.30uur en zaterdag ochtend. Maar ik vind het leuk, dus no problem
.
Afgelopen zaterdag ben ik na mijn werk naar de Causeway Amador geweest met een gast uit het hostel en een meid die ik heb leren kennen tijdens de Spaanse lessen. Het is een plek aan de kust met een mooi uitzicht op de stad en de kust. Het is een heerlijk rustige plek om lekker te hangen en te eten. Dat hebben we ook gedaan, eerst een maffe fiets gehuurd om een rondje te fietsen en de boel te verkennen en vervolgens lekker vis gegeten.
Op zondag ben ik met 2 meiden van de spaanse les naar El Valle gereden. Het was een rit van 2-3 uurtjes, maar zeker de moeite waard. Het is een dorp in een krater van een oude vulkaan. Als je in het dorp loopt, heb je dat niet in de gaten. Maar het schijnt als je de berg beklimt dat je duidelijk een krater ziet. Ondanks dat was het prachtig. Aan het begin van het dorp was een kleine slangentuin, ik heb 2 slangen vastgehouden. We hebben in een natuurlijk zwembad gezwommen, een rivier in de berg. IJskoud maar een leuke ervaring. Vervolgens naar natuurlijke termen. Een heerlijke warmwater bron met schijnbaar een helende/ genezende werking. Een moddermasker maakte het plaatje compleet. In het dorp bezochten we een lokale markt. En tot slot bezochten we een dierentuin met een hoop dieren en bloemen die in Panama in het wild voorkomen.

Vandaag naar de vliegtuigmaatschappij geweest om mijn ticket te cancelen (aangezien ik zaterdag naar Colombia zou vliegen), na 2 uur was het geregeld, maar over een maand moet ik terugkomen om mijn geld op te halen.

  • 01 Mei 2013 - 09:54

    Pa:

    Hoi Mirjam,

    wat een verhaal en wat maak jij allemaal niet mee ... onvoorstelbaar !!
    maar ik geloof wel Mirjam, dat ondanks dat het allemaal anders loopt dan jij had gepland, je enorm geniet, dat haal ik wel uit je woorden.
    he is prachtig om te lezen hoe en wat je allemaal meemaakt en ondanks dat ik ook veel gereisd heb, elk verhaal weer uniek is.
    Mirjam, ten overvloede, wees op je hoede en geniet !!!

    Pa

  • 01 Mei 2013 - 10:11

    Lianne:

    Hoi Mirjam!!

    Fantasisch verhaal!! Je maakt veel mee en gelukkig heb je leuke mensen om je heen aldaar om het te delen!! Je leert veel mensen kennen en dat is natuurlijk helemaal top!!
    Geniet ervan en kijk uit bij de mensen die je niet vertrouwd.

    Have fun en ik kijk uit naar je volgende verhaal!!

    Liefs Lianne

    oh shoot ik zou je in het spaans gaan schrijven...... hmm volgende keer beter haha

  • 01 Mei 2013 - 23:00

    Charly:

    He hoi,
    Zo weer een diploma in de wacht gesleept!
    En nog een leuk vakantiebaantje ook.
    Jij red je wel, maar dat wist ik natuurlijk al;)
    Je hebt wel lef haha.
    Je leeft de droom van velen, geniet er maar van.
    Maar dat doe je vol op.
    Ik kijk uit naar je volgende avontuur.
    Groetjes Charly

  • 02 Mei 2013 - 18:30

    Anita:

    ¡Hola! Come esta? Esta Bien? Jaja heb zelf ook paar keer Spaanse les gehad haha. Ik heb weer genoten van je verhaal lijkt wel een Bounty reclame haha Geniet weer! Veel liefs, Anita

  • 03 Mei 2013 - 13:31

    Agnes Van Lom:

    Hallo lieverd,wat leuk om dit weer allemaal te lezen,ja je bent bijdehand genoeg om het daar draaiende te houden hahaha was je in het haga ook al zo wat ik van je meegemaakt hebt dan!!
    Fijn dat je geniet van alles om je heen,en dat je dan op de bus staat te wachten,en dan vervolgens mee kan rijden met de politie,dus die namen eigenlijk geen risico om jou daar te laten wachten tussen de rokers en snuivers pffft wat je pa al schrijft wees op je hoede!!!Zou zeggen geniet van alles en iedereen om je heen,ik ga 7 mei het haga weer in voor de operatie (8mei) maar ik blijf je volgen veel liefs jou opkomende zonnetje Agnes xx

  • 22 Mei 2013 - 17:18

    Agnes Hofland:

    Hey lieve Mirjam,
    Zo,je hebt je leventje op de rails niet?Fantastisch meid,heerlijkdat je zo geniet.Werken is leuk,maar reizen ook...vergeet dat niet te doen hoor!Uit je verslag maak ik op dat je het reuze naar je zin hebt?
    Gaaf hoor.Hier alles zijn gangetje.Sophie bezig met haar examen,wat zwaar is. Nog Wiskunde en Engels daarna op vakantie naar Loret de Mar.. Wij gaan pas in september naar Frankrijk, dus moet nog even...
    A.s. vrijdag ga ik met Julia mee om de verstandskiezen operatief te laten verwijderen..Beeh ze ziet er erg tegenop!Ga haar ondersteunen die dag.Wist je al dat Lilian zanger is?De kringloop loopt nog als een trein hoor,maar wij missen jou op de dinsdag....Als je terug bent gaan we gauw weer wat plannen oke?
    He,lieve meid take care...en enjoy your stay there..
    Lieve groet van ons allemaal en tot schrijfs liefs Agnesxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Mirjam

Actief sinds 16 Jan. 2013
Verslag gelezen: 787
Totaal aantal bezoekers 16770

Voorgaande reizen:

14 Juli 2015 - 15 September 2015

Tonga

26 Oktober 2014 - 14 Juli 2015

Nieuw-Zeeland

01 April 2013 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

03 Oktober 2014 - 30 November -0001

Borneo

Landen bezocht: